Bezuinigen op mailingen zonder inkomstenverlies, het kan! Deel 1
Voor veel fondsenwervers en marketeers zijn het geen gemakkelijke tijden. Steeds minder donateurs, leden en klanten hebben vertrouwen in een gezonde financiële toekomst. En dat is te merken. Marketeers en fondsenwervers moeten stevige targets halen als het gaat om inkomsten en tegelijkertijd bezuinigen. Hierbij de eerste tips die kunnen helpen om een besparing door te voeren. In de volgende nieuwsbrief volgen er nog een aantal.
Het gemakkelijkst is om te kijken of de leveranciers om je heen goedkoper kunnen produceren. Op zich niets mis mee, maar vaak leidt dat niet tot fundamentele besparingen. Natuurlijk, u gaat aan het eind van de vergelijkingsronde voor de beste offerte maar als u niet oppast krijgt u tijdens het proces te maken met meerkosten. Uiteindelijk blijkt de besparing na afloop helemaal niet zo groot. Of, u bent zelf meer tijd mee kwijt en uw salariskosten wegen natuurlijk ook mee. Gelukkig zijn er meer mogelijkheden:
Porti: let op het gewicht van je mailpack
Bij het ontwikkelen van uw mailing kunt u eenvoudig het gewicht uitrekenen. De formule is: Lengte x Breedte x Gramsgewicht. Dus een velletje 80 grams A4 weegt: 0,297 x 0,210 x 80 = 4,99 gram. Veel werk om dit per onderdeel uit terekenen? Absoluut niet, vul alle onderdelen van uw mailpack in onze mailcalculator in en u weet binnen twee minuten exact wat het mailpack weegt. Gaat u net over een portigrens heen? Dat kunt u oplossen door bijvoorbeeld iets lichter papier te gebruiken, of een strookje van het papier te laten snijden. En lukt het net niet? Bel dan uw verspreider of er een keer een uitzondering gemaakt kan worden.
Porti: kies voor een ander servicekader
Er zijn meerdere postverspreiders en servicekaders waarvoor u kunt kiezen. Door te kiezen voor een andere deurmatdag of een iets langere verspreidingsduur kunt u aanzienlijk besparen. En ja, sommige marketeers zijn voorstander van een bepaalde deurmatdag. Test gewoon eens door bijvoorbeeld de helft van uw mailing in een goedkoper servicekader te versturen, wat vertellen de cijfers achteraf?
Let op: Kijk niet alleen naar portikosten maar ook naar:
- Afwerkkosten van uw print en mail huis bij de verschillende verspreiders, deze kunnen verschillen per servicekader.
- Transportkosten naar het distributiecentrum. Haalt de verspreider op bij het print en mail huis? Dan zal de verspreider dit bij u in rekening brengen, in het andere geval brengt uw print en mailhuis dit in rekening.
Schoon klantenbestand
Hoeveel mensen in uw bestand zijn verhuisd, of zelfs overleden? Klopt de sexecode die u gebruikt, of de huisnummertoevoeging? Alle verouderde en niet kloppende data kosten geld. De kans op respons is uitgesloten of op zijn minst klein maar een mailpack kost al snel tussen 50 eurocent tot soms wel één euro. Mailtraffic kan u adviseren, uw bestand valideren, of filteren op het infofilter. Maak er gebruik van! U bespaart flink in kosten en de inkomsten dalen nauwelijks.