In 6 stappen de ideale DM-test. Dit is stap 5:

In 6 stappen de ideale DM-test met mailcalculator

Testen, testen en nog eens testen. Van groot belang in jouw DM-campagnes. Want alleen door te testen, kom je erachter hoe je jouw DM-programma steeds sterker maakt. Maar hoe doe je dat, goed testen? Wij vertellen je in deze blogreeks hoe je in 6 stappen de ideale test creëert. In het vorige blog keken we naar stap 4: is de testuitslag nauwkeurig? In dit blog gaan we verder met stap 5: is de testuitslag significant?

Significantie van de testuitslag
Je weet nu of jouw testuitslag betrouwbaar en nauwkeurig is. De derde en laatste stap voor het beoordelen van de testuitslag is berekenen of de uitslag ook significant is. Dat geeft jou antwoord op de vraag: is er een dusdanig verschil tussen het controlpack en het testpack, zodat ik kan stellen dat het winnende mailpack bij een roll-out opnieuw het winnende mailpack wordt? Met onze gratis mailcalculator bereken je in een paar klikken of jouw testuitslag significant is.

Hoe werkt de mailcalculator?
Open de mailcalculator en klik het tabblad “Bereken de minimale testomvang” open. Vervolgens vul je vier velden in:

  • Respons (hoogste variant)

Vul hier de respons in van het mailpack dat de hoogste respons heeft gehaald.

  • Respons (laagste variant)

Vul hier de respons in van het mailpack dat de laagste respons heeft gehaald.

  • Oplage (hoogste variant)

Vul hier de oplage van de hoogste variant in.

  • Oplage (laagste variant)

Vul hier de oplage van de laagste variant in.

Na het invullen van deze velden, zie je een zekerheidspercentage verschijnen. Net zoals bij de betrouwbaarheidsfactor, moet ook hier de uitkomst minimaal 1,65 zijn om te kunnen spreken van een significante testuitslag.

De uitkomst
Als de testuitslag betrouwbaar is (vorige stap) én significant, dan mag je concluderen dat het winnende mailpack bij een roll-out ook weer het winnende mailpack zal zijn. Maar een testuitslag kan ook betrouwbaar zijn (vorige stap), en niét significant. In dat geval weet je dat de omvang van de test groot genoeg is om conclusies te trekken, maar vanwege het gebrek aan significantie kan de respons op beide mailpacks de volgende keer ook andersom eindigen. Als mailpack A nu een hogere respons heeft, kan het bij een roll-out zijn dat mailpack B een hogere respons krijgt. Je weet echter ook dat het responsverschil de volgende keer opnieuw beperkt zal zijn en dus heb je geleerd dat beide uitvoeringen niet veel verschil maken in respons.

Hoe haal jij het meest uit je testcampagnes?
Mailtraffic maakt DM-campagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals Vier Voeters, het Diabetes Fonds en Kinderhulp. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee om de ideale test voor jouw DM-campagne te creëren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te sparren en te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.

Je hebt nu met onze mailcalculator berekend of jouw testuitslag significant is. De volgende en laatste stap is stap 6: het opvolgen van jouw test. Daarover lees je meer in het volgende blog. Klik hier om verder te lezen.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix