Met deze 5 tips schrijf je sterke direct mail brieven
Pakkende teksten schrijven waarmee je mensen raakt. Het is een vak apart. Wij geven je 5 tips waarmee je sterke direct mail brieven schrijft:
1. Pak meteen de aandacht
Het klinkt hard, maar in principe zit niemand te wachten op jouw direct mail. Je moet daarom de aandacht van de lezer weten te trekken en hem aanzetten tot lezen. Daarvoor is de eerste alinea van je brief heel belangrijk. Veel mensen zijn geneigd met een algemene inleiding te beginnen. Maar vaak is deze helemaal niet nodig én niet interessant genoeg. Begin meteen prikkelend. Met een quote. Een vraag. Of met een uitspraak die meteen vragen oproept. Zo trek je de aandacht van de lezer én zorg je ervoor dat hij verder wil lezen.
2. Kruip in de huid van de donateur
Als goed doel doe je belangrijk werk. Daar wil je natuurlijk graag over vertellen. Begrijpelijk. Maar het maakt je tekst niet altijd beter. Kruip, voordat je gaat schrijven, in de huid van de donateur. Wie is deze persoon? Focus niet op wat jij wil vertellen, maar op wat je donateur wil lezen. Schrijf alsof je met de donateur aan tafel zit, en in gesprek bent over dat ene gave project of die schrijnende situatie in het buitenland. Daar worden je brieven sympathieker en echter van. Houd bij het schrijven ook rekening met de relatie die de donateur met jou heeft. Is het iemand die jouw organisatie al jaren steunt? Dan is algemene informatie over je werk overbodig. En een bedankje voor zijn trouwe steun is dan wel op zijn plaats. Is het een prospect die je voor het eerst aanschrijft? Wees dan kort, concreet en vertel wat over het werk van je organisatie. Met briefvarianten kun je jouw teksten op segmentniveau nóg beter laten aansluiten op de ontvanger.
3. Schrappen, schrappen en nog eens schrappen
Niemand vindt het fijn om lange lappen tekst te lezen. Houd je brieven dus zo kort mogelijk. Kijk na het schrijven van je brief welke delen je kunt schrappen. Breng het terug naar de noodzakelijke informatie. Wat moet de donateur écht weten? Eventuele overige informatie (de ‘nice to knows’) kun je verplaatsen naar de achterzijde van je brief of een bijlage zoals een folder. Een handige vraag die helpt bij het inkorten: als ik deze zin of dit stuk verwijder, verandert de tekst dan? Zo niet, dan kan het weg!
Afhankelijk van de boodschap en de doelgroep is een lange brief soms natuurlijk wel op zijn plaats. Denk aan een nalatenschappenmailing waarin je schrijft over nalaten aan je organisatie. Zorg er in dat geval voor dat de lezer de brief nóg beter kan scannen. Zie daarvoor de volgende tip: fixatiepunten.
4. Gebruik fixatiepunten
Voordat iemand een tekst leest, scant hij deze eerst. Speel daar op in door onderdelen uit jouw brief eruit te laten springen. Voeg een pakkende kop toe en vat de belangrijkste boodschap samen in een PS. Maak de belangrijkste zinnen of zinsdelen in je brief vetgedrukt of onderstreept. Zo weet de lezer in één oogopslag waar jouw brief over gaat.
5. Voeg beeld toe
Mijn tekst verbeteren met beeldmateriaal? Ja! Als je een passende foto bij een tekst zet, komt de tekst véél meer binnen. Stel je voor dat je in je brief schrijft: “De 3-jarige Joseph is ernstig ondervoed”. Dat doet nog niet zoveel met je. Maar zet daar een foto naast van een magere 3-jarige Joseph, die met betraande ogen in de camera kijkt. Dan komt de tekst ineens heel anders binnen. Zo geef je jouw teksten extra kracht.
Hoe maak jij sterke direct mail brieven?
Mailtraffic maakt wervingscampagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals de Hersenstichting, Vier Voeters en Kinderhulp. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook lezen we graag met jouw briefteksten mee om deze te verbeteren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.