Hoe om te gaan met mailingen in deze tijden?

Wel of niet versturen?
Allereerst: je bestaat als goed doel niet voor niets. Je bestaat omdat je opkomt voor kwetsbare mensen, voor de natuur of voor dieren. Is dat nu niet meer belangrijk? Zeker wel. Anders had je niet zo’n trouwe achterban.

Daarbij geldt een oeroude fondsenwervingsregel misschien wel meer dan ooit. Vergeet je donateur niet te vragen om een bijdrage! Zonder een goede geefvraag gaan de meeste campagnes immers de mist in.

Via sommige kanalen lukt het helaas tijdelijk niet om je vraag te stellen. F2F, bijeenkomsten of evenementen staan allemaal on hold. Dat is natuurlijk jammer, want juist het persoonlijke contact is belangrijk in de relatie met je donateur.

Maar online, via telemarketing en post kun je de donateur wel veilig bereiken. Gebruik die kanalen dus om je inkomsten op peil te houden. En… misschien heeft de (oudere) donateur wel meer tijd dan ooit voor je brief of telefoontje.

Kortom, blijf je DM programma volgen, maar pas je mailing waar mogelijk wel aan. Hoe? Dat lees je hieronder.

Aanpassen terwijl de mailing al (bijna) klaar is?
Een mailing aanpassen die reeds is uitgedacht is moeilijk. Er is doorgaans goed nagedacht over de leeslijn en opbouw van tekst en beeld. Als je daar achteraf ineens iets over het Coronavirus in moet integreren, is de kans groot dat de kwaliteit van je boodschap er op achteruit gaat.

Wat is dan het beste? We hebben geen van allen de wijsheid in pacht en daarom hebben we de koppen bij elkaar gestoken met meerdere mensen. De gemeenschappelijke deler is dat we denken dat het nu, op korte termijn, verstandig is om een eenvoudig briefje aan de mailing toe te voegen. Net naast het venster (of misschien wel net zichtbaar achter het adres).

Op dat briefje spreekt de directeur van het fonds de donateur aan. Van mens tot mens. In dezelfde crisis. Met dezelfde zorgen. En vervolgens maak je een vertaalslag naar zorgen over jullie doelstelling. “Mijn zorgen gaan ook uit naar alle mensen met diabetes (of darmproblemen) die extra kwetsbaar zijn’. Of, ‘Mijn zorgen gaan uit naar de mensen die in vluchtelingkampen zitten, zij hebben nauwelijks een bed of een dak, laat staan zorg voor als je extra ziek bent”.

En vanuit die vertaalslag is het logisch om op te roepen toch de brief te lezen en te geven. Want we zetten door. Ook in deze tijd als het moeilijk is.

Er zijn altijd uitzonderingen. Is het onderwerp van de brief goed te koppelen aan het Coronavirus? Dan is het misschien een goede optie om de basisbrief toch te herschrijven.

Het gaat nog even duren:
Dit is niet over twee weken over. En… dit soort briefjes blijven we natuurlijk niet standaard toevoegen. Het is dus nu al tijd om na te denken hoe we de huidige crisis een plek geven in de volgende mailing(en). Wij zullen hier ook over nadenken en dit artikel aanvullen met nieuwe ideeën en meningen die in de loop der tijd ontstaan.

Veel mensen zijn door de huidige situatie eenzamer en hebben meer behoefte aan een vorm van vermaak om de dag door te komen. Daar kun je met je mailing op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een aantal vellen met kruiswoordraadsels (deze kun je op maat laten maken met woorden uit je eigen doelstelling of over het onderwerp van de mailing).
  • Een verhalenboekje met verhalen van mensen die een warm verhaal vertellen (en misschien wel motiveren waarom ze ondanks deze crisis toch blijven geven).
  • De mogelijkheid om hun zorgen en gevoelens aan jou als organisatie te laten weten. Bijvoorbeeld door een lijntjespapier bij te voegen en een gereserveerde plek voor een foto. Maak een wand van al deze briefjes en neem dit op in een artikel van je volgende nieuwsbrief.
  • Een kaartje toevoegen aan het mailpack:
    • Geadresseerd aan de donateur om hem een hart onder de riem te steken in deze tijden.
    • Blanco, zodat de donateur deze zelf kan sturen naar iemand die eenzaam is in deze tijd. Zo kan de donateur iemand een hart onder de riem steken.

Meten is weten
Hoe de donateur gaat reageren blijft lastig te voorspellen want de situatie is nieuw. Daarom werken de mensen van ons zusterbedrijf Data Inside er hard aan om cijfers in kaart te brengen. Wat gebeurt er met storneringen, opzeggers, hoe blijven giften (van verschillende kanalen) op peil? Hoe meer zij in kaart brengen hoe betere keuzes we met zijn allen kunnen maken. Wil je op de hoogte gehouden worden?
Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief van Data Inside.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix