In goede én in slechte tijden: op direct mail kunnen fondsenwervers rekenen.
Dat de coronapandemie voor veel onzekerheden zorgde, is geen geheim. Maar wat is het effect van de pandemie op de fondsenwerving sector in Nederland? Data Inside, het zusterbedrijf van Mailtraffic, onderzoekt ieder kwartaal het geefgedrag van 1,9 miljoen particuliere donateurs. Wat blijkt? Waar de inkomsten uit andere fondsenwervende kanalen tijdens de coronapandemie weg- of terugvielen, bleek direct mail een betrouwbaar en onmisbaar onderdeel te zijn van ieders fondsenwerving programma. We hebben de belangrijkste nieuwe inzichten voor je op een rij gezet.
Direct mail belangrijke inkomstenbron
Direct mail is nog steeds een zeer belangrijke inkomstenbron voor goede doelen. Ruim 30% van de particuliere inkomsten komt via dit kanaal binnen. Er is wel een daling van 12% zichtbaar in de inkomsten uit direct mail ten opzichte van het tweede kwartaal in 2020. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien negatief, maar niets is minder waar. In Q2 van vorig jaar waren de inkomsten uit direct mail namelijk ontzettend hoog. Terwijl de mogelijkheden voor bijvoorbeeld face to face werving wegvielen door de coronamaatregelen, compenseerde direct mail de wegvallende inkomsten met een enorme boost. Dankzij het betrouwbare wervingskanaal wisten de meeste goede doelen hun inkomsten zelfs gelijk te houden!
Terug naar normaal
Nu de coronamaatregelen langzaam verdwijnen en er steeds meer mogelijk is, leven ook andere fondsenwerving kanalen weer op. De daling in direct mail inkomsten is dus niets anders dan een teken dat we langzamerhand weer teruggaan naar het (‘nieuwe’) normaal. Daarbij is het huidige fondsenwerving klimaat heel goed, zo valt af te leiden uit de kwartaalrapportage. Nu we in slechte tijden hebben gezien dat we op direct mail kunnen rekenen, zal direct mail dus ook in goede tijden niet in jouw fondsenwerving programma kunnen ontbreken als stabiel en betrouwbaar fondsenwerving kanaal.
- Meer weten over de kwartaalrapportage? Lees verder op de website van Vakblad Fondsenwerving.
Ook op ons kun je rekenen
Zo betrouwbaar direct mail als kanaal is, zo betrouwbaar zijn wij als jouw direct mail partner. Mailtraffic maakt wervingscampagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals de Hersenstichting, Vier Voeters en Kinderhulp. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee hoe direct mail optimaal in jouw fondsenwerving programma past. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel Arné Dutij op 038 425 03 01. Of stuur een e-mail naar a.dutij@mailtraffic.nl.