De DM JAARPLANNING
Effectieve direct mail campagnes vragen om een goede planning en strategie én hard werken. Het maken van een jaarplan vergt van alle betrokkenen, van marketeer, fondsenwerver, tot data-analist en uitvoerende partijen tijd en inspanning.
Een goede jaarplanning levert absoluut voordelen op. We zetten ze voor u op een rij:
1. Doelen stellen
Een jaarplanning helpt om realistische en meetbare doelen te stellen (per doelgroep) en alvast na te denken over thema’s of onderwerpen waarmee u uw relaties en prospects in beweging wilt brengen en binden.
2. Betere marktbewerking
Het nadenken over uw plannen gedurende het jaar maakt ook dat u stil staat bij wie u wanneer wilt bereiken en met welke boodschap. Daar hoort ook bij dat u nadenkt over wie uw klanten zijn, wat hen motiveert, hoe u hen het beste kunt bereiken en wanneer. Zorg binnen de jaarplanning voor voldoende lucht tussen de contactmomenten, voorkom overkill maar wees ook weer niet té voorzichtig. Na het bepalen van de doelgroepen kunt u segmenten definiëren.
3. Maken van overwogen budgettaire beslissingen
Het jaarplan maakt u natuurlijk op basis van een budget. Op jaarbasis staat dit budget vaak vast, de manier waarop u het budget over het jaar verdeelt niet. In de planning kunt u de beschikbare financiële middelen in verhouding zetten met de acties die u plant en de bijbehorende doelstellingen. Hierbij denkt u ook na over de kosten per lead en de ROI van een actie.
4. Een goede planning verhoogt de kwaliteit van uw mailing
Een jaarplanning zorgt voor overzicht, controle en rust. Dankzij de jaarplanning start u tijdig met een gedetailleerde actieplanning. Dit zorgt voor essentiële lucht in de planning en voorkomt dat u onder hoge tijdsdruk te snel of verkeerde beslissingen neemt. Tip: Bent u tevreden over de tekst en opmaak? Leg de mailing toch een week aan de kant en geef daarna pas uw finale akkoord. Na een week bent u namelijk beter in staat om de mailing te lezen zoals de ontvanger dat gaat doen.
Iedere actie een goede detailplanning
Iedere afzonderlijke actie binnen een jaarplanning vraagt een goede voorbereiding. Vooraf een goed campagneplan met bijbehorend tijdpad maken geeft rust en zorgt ervoor dat alle stappen voldoende aandacht krijgen. Hiervoor heeft Mailtraffic de Mailcyclus ontwikkeld. Als u de Mailcyclus doorklikt, loopt u langs alle relevante stappen binnen een actie. Zorg ervoor dat niets aan het toeval wordt overgelaten, een actie van het begin tot het einde klopt, deadlines worden gehaald én houdt ruimte voor evaluatie zodat de lessons learned meegenomen worden bij een volgende actie.
Heeft u al een DM jaarplanning?
Bespreek die met Mailtraffic! Wij denken met u mee en plannen de voorbereiding in. Zo bent u verzekerd van een ruim opgezette planning. Bovendien houden wij voor u in de gaten wanneer we starten met de voorbereiding.
Veel succes met het opstellen van uw jaarplanning! Heeft u tips nodig of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Arné Dutij.