In 6 stappen de ideale DM-test. Dit is stap 1:
Testen, testen en nog eens testen. Van groot belang in jouw DM-campagnes. Want alleen door te testen, kom je erachter hoe je jouw DM-programma steeds sterker maakt. Maar hoe doe je dat, goed testen? In deze blogreeks vertellen wij je hoe je in 6 stappen de ideale test creëert. In dit eerste blog beginnen we bij stap 1: wat wil je weten?
Wees doelgericht
We beginnen bij de belangrijkste vraag: wat wil je eigenlijk weten? Wil je twee onderwerpen tegen elkaar testen om te kijken welke beter aansluit bij jouw achterban? Of wil je weten of een korte, informatieve brief beter werkt dan een langere, emotionele brief? Bepaal op welke vraag jouw test antwoord moet geven. Vraag jezelf vervolgens af: helpt deze informatie mij om mijn DM-programma in de toekomst aan te scherpen? Test je bijvoorbeeld de kleur van een envelop, maar weet je bij voorbaat al dat je in het vervolg niet altijd die kleur kunt of wilt inzetten vanwege hogere productiekosten of huisstijl eisen? Dan levert de test jou geen nuttige informatie op.
Houd het zuiver
Het liefst haal je natuurlijk zoveel mogelijk informatie uit je test. Maar hoe meer verschillende elementen je door elkaar heen test, hoe minder antwoorden je krijgt. Want test je twee mailpacks met een verschillende envelop, een verschillende brief én een verschillende insteek? Dan weet je straks niet wat de reden is dat de respons in het ene mailpack hoger ligt dan in het andere mailpack. Misschien kwam het doordat veel meer mensen de envelop openden? Of omdat de insteek van de brief meer aansprak? Zorg er dus voor dat je test zuiver is en test geen verschillende variabelen door elkaar heen. Wil je graag verschillende elementen testen? Zorg er dan voor dat je per variabele een apart testpack gebruikt. Daar zullen we in het derde deel van deze blogreeks verder op ingaan.
Hoe haal jij het meest uit je testcampagnes?
Mailtraffic maakt DM-campagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals de Maag Lever Darm Stichting, World Vision en het UAF. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee om de ideale test voor jouw DM-campagne te creëren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te sparren en te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.
Je weet nu wat je wil weten en hebt een zuivere, doelgerichte test in beeld. In het volgende blog lees je hoe je verder gaat met stap 2: het bepalen van de minimale testomvang. Klik hier om verder te lezen.